Robert Wyatt – Shleep (Vinyl)
Description
Cariera remarcabila a lui Robert Wyatt a inceput acum mai bine de 50 ani cand era bateristul si vocalistul trupei Soft machine, formatie din scena Canterbury care a influentat semnificativ muzica acelor ani, combinand psychedelicul clasic cu elemente din jazz si rock si influentand un spectru larg de trupe, de la Pink Floyd la Gong.
SHLEEP poate suna mai puțin avangardist decât ROCK BOTTOM (și mult mai puțin trist; este cel mai optimist album al lui Wyatt), dar ce dacă? Ca o colecție de cântece, funcționează la fel de bine, poate chiar mai bine. Încă de la început (cu „Heaps of Sheeps”, care seamănă oarecum cu Eno) ne regăsim în acel tip special de lume a viselor pe care numai Robert Wyatt o poate evoca. „The Duchess” este o actualizare vicleană, foarte Canterbury-esque, a unei rime tradiționale de grădiniță, iar «Maryan» (bazată pe o melodie superbă a lui Philip Catherine, care cântă și la chitară) ar putea fi cea mai emoționantă melodie cântată vreodată de Wyatt. În „Free Will and Testament”, Wyatt ne surprinde cu ruminații filosofice despre natura liberului arbitru. În „September the Ninth” și „Out of Season” el colaborează cu unii dintre cei mai admirați muzicieni de jazz din Marea Britanie: Annie Whitehead la trombon și Evan Parker la saxofon. „Blues in Bob Minor” este o actualizare superbă a piesei «Subterranean Homesick Blues» a lui Dylan, cu chitara rock a lui Paul Weller. Piesele pe care nu le-am menționat sunt, de asemenea, mult peste medie, iar toate versurile (dintre care unele au fost scrise de partenera lui Wyatt, Alfreda Benge) sunt inteligente și elegante. Doar o mică elită de muzicieni rock care au început în anii '60 a reușit să scoată un album atât de îndrăzneț și de revigorant ca acesta în anii '90. O capodoperă, dincolo de orice îndoială.